Advertentiebranche Moet Stoppen Met Online Volgen

Share This Post

Advertentiebranche Moet Stoppen Met Online Volgen

De advertentiesystemen van IAB Europe worden veel gebruikt voor online advertenties, zo ook bij RTL, Google, Meta, Microsoft en TikTok. Maar volgens de Autoriteit Persoonsgegevens (hierna AP) zijn deze systemen in strijd met Europese wetgeving. 

Deel dit artikel

Veiling

Het systeem werkt als volgt: zodra een gebruiker toestemming geeft op een website, komen zijn of haar persoonlijke gegevens, zoals jouw naam, adres en soms zelfs je zoekgeschiedenis, binnen een seconde op een veiling terecht. Bij zo’n veiling zitten allemaal verschillende bedrijven, zo ook het bedrijf dat jouw gegevens heeft verzameld. 

Bij de veiling worden dan, tussen alle bedrijven die deelnemen aan die veiling, ook nog andere informatie uitgewisseld die ze online en offline over jou hebben gevonden. Zo worden er advertenties geplaatst op basis van jouw gedrag in plaats van op basis van de content van zo’n website. Dat is verboden.

Alternatief zoeken

Vrijwel alle Nederlandse websites moeten per direct stoppen met deze veelgebruikte methode voor het plaatsen van advertenties op basis van bezoekersgegevens. De AP adviseert om direct naar een alternatief te zoeken.

Als alternatief wordt het plaatsen van advertenties gebaseerd op de doelgroep van een site genoemd. ‘Dat is heel simpel: bij een filmpje over klussen een advertentie voor een bouwmarkt. Bij een artikel over voetbal een advertentie voor een sportwinkel’, stelt een woordvoerder van de AP.

Handhaving

De AP wil niet zeggen of ze de websites gaan aanpakken die nog wel gebruik maken van deze methode. De AP geeft aan dat de advertentiebranche direct moet stoppen, omdat de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt overtreden. Bij zo’n overtreding kan de AP altijd handhaven. Een oordeel als dit heeft veel gevolgen, niemand kan nu zeggen dat ze er niet van af wisten. Wanneer de AP wel besluit te handhaven lopen de websites een groot risico op een boete.

Heel erg ingewikkeld allemaal die AVG, wil jij nou zeker weten dat jouw bedrijf aan alle regels die door de AVG worden gesteld voldoet? Neem dan vooral contact op met Lex of vul gemakkelijk onze Legal Blueprint in. Check het hier 👉🏻

Meer Legal updates ontvangen?

meld je hier aan voor lex zijn nieuwsbrief

Interessante artikelen over hetzelfde onderwerp

verbetertraject
Blogs

Het verbetertraject, een echte game changer?

Als ondernemer ben je continu op zoek naar manieren om je bedrijf te innoveren, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Maar alleen een probleem

ondernemingsvormen
Blogs

Ondernemingsvormen: soorten en kenmerken

In de dynamische wereld van het ondernemen zijn er verschillende vormen waarin bedrijven kunnen opereren. Het kiezen van de juiste ondernemingsvorm is van cruciaal belang

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

verbetertraject
Blogs

Het verbetertraject, een echte game changer?

Als ondernemer ben je continu op zoek naar manieren om je bedrijf te innoveren, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Maar alleen een probleem

ondernemingsvormen
Blogs

Ondernemingsvormen: soorten en kenmerken

In de dynamische wereld van het ondernemen zijn er verschillende vormen waarin bedrijven kunnen opereren. Het kiezen van de juiste ondernemingsvorm is van cruciaal belang

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch