fbpx

Secured by

Winkelmand

Jeetje wat een term ‘Conversion API’… We weten het, dat is ook precies de reden dat we je in deze blog zullen uitleggen wat dit is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn van deze API. Zeker nu deze Conversion API samen met de Facebook pixel werkt.

Wat is Conversion API?

De Conversion Application Programming Interface (ook wel de Conversion API) is een gereedschap waarmee je alle informatie van jouw server direct naar Facebook-pixel stuurt in plaats van naar de browser die uiteindelijk de informatie doorstuurt, zoals bij cookies het geval is. Hierdoor gaan er geen gegevens verloren door externe beperkingen zoals cookies beperkingen etc. Eigenlijk heeft het dus de tussenstap waar de browser jouw gegevens krijgt overbodig gemaakt. Even een klein stapje terug, wat waren cookies ook alweer?

Cookies

Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je de site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Je komt cookies dan ook veel tegen bij websites waarbij je moet inloggen. Een cookie zorgt er ook voor dat je ingelogd blijft terwijl je de site gebruikt.

Hoe werkt de Conversion API?

De Conversion API is ontworpen om een directe verbinding te maken tussen jouw marketinggegevens en de Facebook-systemen die helpen om advertentie targeting voor jou te optimaliseren, de kosten per actie te verlagen en resultaten te meten.

Voordelen van de Conversion API

Dit klinkt natuurlijk een beetje schimmig, maar de nieuwe Conversion API heeft ook echt een heleboel voordelen. We hebben een aantal van de grootste voordelen even voor je op een rijtje gezet:

Ten eerste het verlagen van de kosten per actie door een verbeterde connectiviteit. Gegevens afkomstig van de Conversion API zijn minder gevoelig voor laadfouten van browsers, connectiviteitsproblemen en advertentie blokkeringen dan gegevens afkomstig van de pixel. Als je de Conversion API samen met de pixel gebruikt, ontstaat een betrouwbaardere verbinding die het weergavesysteem helpt om je kosten per actie te verlagen.

Ten tweede het optimaliseren van advertenties voor acties die later in het klanttraject plaatsvinden. Voorbeelden van dergelijke gebeurtenissen zijn acties die plaatsvinden na een aankoop (zoals abonnementen), acties die plaatsvinden in winkels of zelfs klantscores. Deze informatie helpt Facebook om je advertenties te tonen aan klanten die waarschijnlijk winstgevend zijn en waarde opleveren voor je bedrijf.

Daarnaast zorgt het voor de verbeteren van metingen. De Conversion API kan bijdragen aan een betere meting en toewijzing van advertenties binnen het volledige klanttraject, van ontdekking tot conversie. Zo krijg je meer inzicht in de impact van digitale marketing op zowel online als offline resultaten.

Ook zorgt de Conversion API voor verlaging van je kosten per actie door verbeterde gebeurtenis overeenkomsten. Je marketinggegevens zijn het meest effectief als ze kunnen worden gekoppeld aan accounts op Facebook-apps en -services. Met de Conversion API kun je aanvullende klantinformatie parameters opnemen die je helpen om het aantal gekoppelde gebeurtenissen en je kwaliteitsscore voor de gebeurtenis overeenkomsten te verhogen.

En tot slot helpt het bij de verbetering van jouw controle over gegevens. Als je de Conversion API afzonderlijk van de pixel implementeert, biedt de Conversion API je meer controle over wat je deelt en wanneer je het deelt.

Hopelijk heeft Lex een beetje duidelijkheid kunnen geven over wat die Conversion API nou precies inhoudt en wat waarom je niet bang hoeft te zijn voor deze ontwikkeling. Als je toch nog vragen hebt is Lex natuurlijk altijd bereikbaar!

Wist jij dat de kans dat jij cookies verzamelt heel groot is en je daar risico mee loopt om dat zo maar te doen? De meest handige dingen om daarover te weten en wat voor risico daarbij komt kijken, lees je hier 👉🏻