fbpx

Secured by

Winkelmand

Het nut van… een disclaimer

Op 19 november 2020 kwam er een filmpje online van het BNNVARA programma #BOOS van Tim Hofman, waarin er verhaal werd gehaald bij de aanbieder van commerciële coronatests. De aanbieder maakte zijn aanvankelijke belofte niet waar, waarna de gedupeerden de financiële schade op het bedrijf wilde verhalen.

Nadat dit meerdere keren was misgegaan heeft het bedrijf er toch maar voor gekozen een disclaimer te hanteren waarin staat dat het voor kan komen dat de uitslagen niet altijd voor aanvang van een reis worden afgegeven en het bedrijf zichzelf daarmee vrijwaardt van aansprakelijkheid voor eventuele schade (hadden ze dat nou maar eerder gedaan…).

Veel beginnende ondernemers hebben vragen over disclaimers en wat ze hieraan zouden hebben. Lex merkte op dat er meer onduidelijkheid heerst over wat een disclaimer precies is, of het hebben van een disclaimer verplicht is en wat een disclaimer nou eigenlijk inhoudt. Omdat een juiste disclaimer in sommige gevallen zelfs het verschil tussen dag en nacht kan zijn (en dus erg handig) voor een ondernemer zijn aansprakelijk, heeft Lex de pen maar weer eens gepakt en zijn neus in de boeken gestoken om er wat dieper op in te gaan.

Wat is een disclaimer nou eigenlijk?

Een disclaimer is een tekst waarmee je probeert eenzijdig aansprakelijkheid te beperken of af te wijzen. Het woord zegt het eigenlijk al: dis-claim. Dit stamt af van het Engelse ‘to disclaim’, wat verwerpen of afwijzen betekent. Met een disclaimer beperk je aansprakelijkheid, verstrek je relevante informatie en bescherm je de inhoud en werking van je website. Hiermee stel je bezoekers onder meer op de hoogte van je intellectuele eigendomsrechten en de actualiteit van informatie.

Echter, in tegenstelling tot je algemene voorwaarden is je disclaimer een eenzijdige verklaring van jou als ondernemer. Het volledig uitsluiten maar ook het beperken van aansprakelijkheid is daarom via een disclaimer niet mogelijk. Er is namelijk geen aanbod en aanvaarding tot stand gekomen. Wanneer is een disclaimer dan wel van waarde voor jouw bedrijf?

Waarom een Disclaimer?

In tegenstelling tot je algemene voorwaarden heeft een disclaimer zelf weinig juridische waarde. Het is een eenzijdige verklaring, wat over het algemeen niet voldoende is om aansprakelijkheid te beperken. Daar is namelijk een overeenkomst voor nodig. Wel kun je de bezoekers van je website hiermee informeren en duidelijkheid geven. Zo stel je hen op de hoogte van je beleid en de algemene stand van zaken van jouw bedrijf.

Daarnaast kan er informatie verstrekt worden over de actualiteit van je website en de informatie daarop. Denk hier bijvoorbeeld aan verouderde blogposts. Om te voorkomen dat bezoekers zichzelf misinformeren door deze verouderde blogposts is het handig om in je disclaimer te vermelden dat de informatie soms verouderd kan zijn. Ook kun je vermelden dat je niet op elk gebied een expert bent of enkel vanuit ervaring spreekt, zodat je bezoekers weten dat het verstandig kan zijn om een professional in te schakelen voor advies.

Op deze manieren verklein je het risico dat jij als ondernemer loopt, doordat jouw website-bezoekers goed geïnformeerd zijn over de inhoud van jouw website.

Moet ik een Disclaimer hebben?

Het hebben van een disclaimer is niet verplicht, maar vaak toch wel handig. Je kunt hiermee belangrijke informatie verstrekken en jezelf indekken tegen bepaalde risico’s die voortvloeien uit het presenteren van bijvoorbeeld blogposts.

Ook is het, net als bij al je juridische documentatie, van groot belang om gebruik te maken van professioneel opgestelde documenten. Omdat een disclaimer namelijk eenzijdig is, betekent dit dat jij er wel mee in hebt gestemd. Beloftes die je vervolgens in je disclaimer maakt kunnen daarom als aanbod worden gezien. Dit kan voor vervelende situaties zorgen, zoals te zien is in de eerder besproken aflevering van #BOOS.

Heb je na het lezen van deze blogpost besloten om zelf ook aan de slag te gaan met een disclaimer? Dan heeft Lex deze disclaimer voor je, speciaal afgestemd op jouw business!