Juridische Handigheidjes Algemene Voorwaarden

Share This Post

Juridische Handigheidjes Algemene Voorwaarden

Juridische handigheidjes

Je komt ze overal tegen , de algemene voorwaarden. Ondanks dat de algemene voorwaarden niet verplicht zijn, heeft wel bijna ieder bedrijf er eentje. Maar wat zijn deze eigenlijk precies en waarom zijn ze zo belangrijk?

De algemene voorwaarden van een bedrijf vat eigenlijk alle algemene afspraken samen. Hierdoor kan een bedrijf altijd terugvallen op de afspraken die staan in de algemene voorwaarden wanneer er in een andere overeenkomst gaten gevallen zijn. Je vindt hier bijvoorbeeld het algemene uurtarief, de afspraken over intellectueel eigendom of de aansprakelijkheidsbeperkingen.

Algemene voorwaarden zijn dus een van de belangrijkste documenten van een bedrijf. Omdat deze zo belangrijk zijn geven wij in deze blog een aantal tips waar je op moet letten bij algemene voorwaarden.

Deel dit artikel

Zorg dat de algemene voorwaarden bij je bedrijf passen

Het mogen duidelijk zijn dat ieder bedrijf anders is. Een autobedrijf is in geen enkel opzicht hetzelfde als bijvoorbeeld een webwinkel voor boeken. De algemene voorwaarden van beide bedrijven zullen er dus ook helemaal anders uitzien. Jouw algemene voorwaarden zijn een juridisch visitekaartje, zorg dus dat deze goed aansluiten bij de producten en of diensten die jij levert. Er zijn veel verschillende vormen van algemene voorwaarden, ben jij benieuwd welke het beste bij jouw bedrijf past? Doe dan onze Legal Blueprint!

Kopieer niet zo maar van andere bedrijven

Het kan heel verleidelijk zijn om snel moeite te besparen en de algemene voorwaarden van een van je concurrenten over te nemen. Doe dit absoluut niet! Jouw bedrijf is niet hetzelfde als het bedrijf waar je de algemene voorwaarden van kopieert, en de kans dat er dus dingen in staan die helemaal niet op jouw bedrijf van toepassing zijn is erg groot. Het gevaar is dat je afspraken maakt die je helemaal niet wilt maken. Maar misschien nog wel een grotere valkuil bij het kopiëren van algemene voorwaarden is dat je niet weet of deze zijn opgesteld door een jurist of dat iemand zomaar iets heeft bedacht en opgeschreven. In zo’n geval kan het zijn dat er dingen in deze voorwaarden staan die volgens de wet absoluut niet mogen. Of andere ‘loopholes’ die jou veel geld en problemen kunnen gaan kosten.

Wees duidelijk

De algemene voorwaarden is het document waar jij altijd op moet kunnen terugvallen. Het is dus heel belangrijk dat deze zo duidelijk mogelijk zijn geformuleerd zodat er geen verschillende interpretaties mogelijk zijn. Zo voorkom je misverstanden en eventuele boetes. Zowel een zakelijke klant als een consument moet weten waar hij of zij aan toe is en wat ze kunnen verwachten wanneer ze met jouw bedrijf in zee gaan. Vaak staat er om deze reden een begrippenlijst aan het begin van de algemene voorwaarden. Hierin wordt duidelijk gemaakt wat er met sommige woorden wordt bedoeld. Wat soms heel logisch lijkt, is dat niet altijd in de ogen van het recht. Let hierbij op dat je niet te specifieke bepalingen opneemt in de algemene voorwaarden. Het is natuurlijk niet voor niks, een algemene voorwaarden.

Houdt rekening met de wet

Je mag tot op zekere hoogte zelf bepalen wat je in je algemene voorwaarden wilt opnemen. Maar natuurlijk mag je niet alles zomaar in de algemene voorwaarden zetten. Er is in de wet ook een en ander geregeld om jou of je klanten te beschermen. Bij jouw klanten wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt tussen zakelijke klanten (B2B) en consumenten (B2C). Zakelijke klanten worden nauwelijks beschermd door de wet, je kunt tegenover deze klanten dus best een en ander uitsluiten met betrekking tot aansprakelijkheid of boetes bij annuleringen. Bij de consumenten ligt dit echter anders. Dingen zoals een annuleringsbeding of een aansprakelijkheidsuitsluiting is er bij deze klanten niet bij. Een consument heeft altijd het recht om een afspraak of koop te annuleren en jij bent vaak wel aansprakelijk te stellen in het geval van schade. Er zijn nog meer rechten  rechten voor de consument worden de grijze en zwarte lijst genoemd. Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om je aansprakelijkheid tegenover consumenten te beperken of toch een vergoeding te krijgen in geval van annulering. Hier wil Lex je graag bij helpen!

Zwarte en grijze lijst

In artikel 236 en 237 van het Burgerlijk wetboek, deel 6, staan de zwarte en grijze lijst. Wat is dan het verschil tussen de zwarte en de grijze lijst? Alles op de zwarte lijst wordt direct als “onredelijk bezwarend” aangemerkt. Een voorbeeld hiervan is een afspraak waaruit blijkt dat een klant zijn product  en/of dienst niet kan opeisen wanneer hij de tegenprestatie (vaak het betalen) wel geleverd heeft. Dit is natuurlijk een relatief logisch voorbeeld, maar er staan in deze zwarte lijst ook minder voor de hand liggende bepalingen. Een goed voorbeeld daarvan is dat dat je een verjaringstermijn niet mag inkorten tot minder dan één jaar.

Alles wat in deze lijst staat mag dus niet in de algemene voorwaarden opgenomen worden.

Bij de grijze lijst ligt dit iets ingewikkelder. Hier staan namelijk een aantal punten die vermoedelijk als onredelijk bezwarend aangemerkt zullen worden door een rechter. Deze punten zijn dus nog wel enigszins open voor verdediging. Toch is het af te raden om iets dergelijks op te nemen, wanneer je dit toch graag wilt kan Lex altijd uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Een goed voorbeeld van een bepaling uit de grijze lijst is elke bepaling die ervoor zorgt dat de ondernemer een ander product mag leveren of een andere dienst mag leveren, terwijl de particulier geen beroep mag doen op ontbinding. Of elk beding waarbij de ondernemer een ongebruikelijk lange of onduidelijk omschreven termijn heeft om te reageren op een verklaring of een aanbod te aanvaarden.

Deze lijsten kunnen jou hoge boetes opleveren.

Algemene voorwaarden versus gebruikersvoorwaarden

De gebruikersvoorwaarden. Dit begrip hebben de meeste ook wel eens langs zien komen, maar wat is het? En wat heeft het met algemene voorwaarden te maken?

Gebruikersvoorwaarden worden vaak gezien als algemene voorwaarden. Echter is dit inhoudelijk wel wezenlijk anders. In een gebruikersvoorwaarden wordt echt uitgelegd hoe de website/dienst werkt, hoe je dit moet gebruiken. Terwijl dit in de algemene voorwaarden niet aan bod komt. De gebruikersvoorwaarden ziet dus vooral toe op gedragsregels terwijl een algemene voorwaarden voornamelijk algemene afspraken maakt over prijzen, incasso’s en aansprakelijkheid.

Lex kan jou voorzien van algemene voorwaarden die goed aansluiten, duidelijk zijn en rechtsgeldig. Bekijk onze webshop voor de verschillende algemene voorwaarden die wij aanbieden. Twijfel je welke voorwaarden jij nodig hebt? Neem dan contact met ons op of doe de Legal Blueprint op de website.

Meer Legal updates ontvangen?

meld je hier aan voor lex zijn nieuwsbrief

Interessante artikelen over hetzelfde onderwerp

verbetertraject
Blogs

Het verbetertraject, een echte game changer?

Als ondernemer ben je continu op zoek naar manieren om je bedrijf te innoveren, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Maar alleen een probleem

ondernemingsvormen
Blogs

Ondernemingsvormen: soorten en kenmerken

In de dynamische wereld van het ondernemen zijn er verschillende vormen waarin bedrijven kunnen opereren. Het kiezen van de juiste ondernemingsvorm is van cruciaal belang

Subscribe To Our Newsletter

Get updates and learn from the best

More To Explore

verbetertraject
Blogs

Het verbetertraject, een echte game changer?

Als ondernemer ben je continu op zoek naar manieren om je bedrijf te innoveren, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Maar alleen een probleem

ondernemingsvormen
Blogs

Ondernemingsvormen: soorten en kenmerken

In de dynamische wereld van het ondernemen zijn er verschillende vormen waarin bedrijven kunnen opereren. Het kiezen van de juiste ondernemingsvorm is van cruciaal belang

Do You Want To Boost Your Business?

drop us a line and keep in touch