Modernisering Consumentenbescherming

De Europese Unie heeft zich ingespannen om het consumentenrecht in de gehele EU te versterken. Het resultaat hiervan is dat er in 2019 een richtlijn is gepubliceerd dat ziet op de modernisering van consumentenbescherming. Op 27 november 2021 is deze richtlijn in nationaal recht verwerkt, namelijk in het wetsvoorstel ā€˜implementatiewet richtlijn modernisering consumentenbeschermingā€™.Ā  Nieuwe bepalingen die voortvloeien uit dit wetsvoorstel moeten vanaf 28 mei 2022 worden toegepast. Dat is al bijna, maar wat is nu eigenlijk het doel van deze richtlijn (en dus het wetsvoorstel)?

Deze richtlijn beoogt ten eerste betere handhaving van Europese consumentenregels. Het instrument van sancties voor inbreuken binnen de EU wordt verder uitgewerkt, waardoor lidstaten meer doeltreffende en afschrikkende sancties kunnen opleggen. Ten tweede worden consumentenregels aangepast zodat deze beter geschikt zijn voor onder andere digitale ontwikkelingen. Digitale ontwikkelingen gaan namelijk hard binnen de consumentenmarkt, en daarom gaan deze nieuwe regels met name gelden voor online handelaren en aanbieders van onlinemarktplaatsen. Het doel is dan ook om diverse regels binnen de digitale economie aan te scherpen en consumenten duidelijker en eerlijker te informeren.

Zoals je wellicht al hebt gemerkt, verandert het recht voortdurend. Lex brengt jou daarom middels deze nieuwspost graag weer op de hoogte van een aantal nieuwe ontwikkelingen!Ā 

Deel dit artikel

Regels om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren

Om te beginnen houden de aangescherpte regels in dat verkopers consumentenbeoordelingen eerst op echtheid moeten controleren, voordat ze als review of aanbeveling geplaatst mogen worden. Daarbij wordt het ook verboden om door een ander valse consumentenbeoordelingen te laten plaatsen. Een voorbeeld hierbij is het laten plaatsen van ā€œlikesā€ op sociale media en bijvoorbeeld het enkel publiceren van positieve beoordelingen en negatieve te verwijderen. Verkopers moeten bovendien consumenten gaan informeren of, en zo ja hoe, zij controleren of reviews afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of gekocht.

Daarnaast moeten verkopers aan consumenten laten weten of zij een gepersonaliseerd prijsaanbod krijgen aan de hand vanĀ geautomatiseerde besluitvorming. Dit kan bijvoorbeeld geschieden door een algoritme dat bijhoudt wat consumenten hebben gekocht en welke websites zij hebben bekeken. Het wordt zelfs verboden om zoekresultaten weer te geven zonder dat er duidelijk wordt gemaakt dat het een betaalde reclame is of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Nepreviews en misleidende zoekresultaten worden dus vanaf 28 mei 2022 wettelijk verboden.

Ten slotte krijgen online platforms er nog een extra informatieverplichting bij. Zij moeten laten weten wie de verantwoordelijkheid draagt voor de levering en het afhandelen van retourzendingen (de verkoper of het platform). Consumenten moeten immers weten wie zij dienen te benaderen bij problemen. Verder moet het duidelijk zijn hoe de volgorde van de zoekresultaten wordt weergegeven dat consumenten krijgen te zien op een online platform.

Het consumentenrecht gaat ook gelden voor ā€˜gratisā€™ digitale diensten

Indien verkopers en online platforms consumenten gebruik laten maken van ā€˜gratisā€™ digitale diensten zoals sociale media waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, dan moeten zij hierover meer informatie gaan verstrekken. Denk hierbij aan de duur van het contract en hoe dat kan worden opgezegd. Voor deze ā€˜gratisā€™ digitale diensten gaat de ontbindingstermijn van 14 dagen gelden waardoor consumenten dergelijke overeenkomsten zonder opgaaf van redenen kunnen ontbinden. Hierbij geldt dat zij dan ook hun persoonsgegevens terug moeten krijgen waardoor de verkoper of het online platform deze gegevens niet meer mogen verwerken.

Boete voor overtredingen in elk EU-land

Aangezien de digitale economie grensoverschrijdend is, is het mogelijk dat je de regels in het kader van het consumentenrecht in meerdere lidstaten overtreedt. Om die reden werken consumentenautoriteiten zoals de Autoriteit Consument & Markt in de EU en de Europese Commissie samen om grensoverschrijdende overtredingen op te sporen. Wanneer je geen gehoor geeft aan een verzoek van deze toezichthouders, kunnen deze autoriteiten in Ć©Ć©n of meerdere lidstaten een boete opleggen. En die boete kan hoog oplopen. Er kan namelijk een boete opgelegd worden van ten minste 4% van de jaaromzet van het bedrijf in de desbetreffende lidstaat of lidstaten.

Toepassing nieuwe wetgeving

Praktisch gezien kan dit betekenen dat jouw algemene voorwaarden een update nodig heeft of dat je een aantal aanpassingen moet doen op jouw website of online platform. Of wil je toch liever een nieuwe set algemene voorwaarden? Neem dan eens een kijkje in hetĀ aanbodĀ van Lex! Daar zit er ongetwijfeld eentje tussen die voor jouw organisatie passend is.

Ā 
Ā 
Ā 
Ā 
Ā 

Heb je nog vragen aan de hand van deze nieuwspost? Lex staat klaar om al jouw vragen te beantwoorden. Je kunt Lex bereiken door te bellen naar 013-2032025 of door een mail te sturen naar lex@hallolex.nl ! Of toch liever meer Blogpost zien? Check het hierĀ šŸ‘‰

Meer Legal updates ontvangen?

meld je hier aan voor lex zijn nieuwsbrief

Interessante artikelen over hetzelfde onderwerp

verbetertraject
Blogs

Het verbetertraject, een echte game changer?

Als ondernemer ben je continu op zoek naar manieren om je bedrijf te innoveren, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Maar alleen een probleem

ondernemingsvormen
Blogs

Ondernemingsvormen: soorten en kenmerken

In de dynamische wereld van het ondernemen zijn er verschillende vormen waarin bedrijven kunnen opereren. Het kiezen van de juiste ondernemingsvorm is van cruciaal belang