Nieuwe Regels Voor Webshops 2022

 
 

Hè Lex, nog meer regels? Er waren er al zoveel! Ja, we weten het.. het is helaas niet altijd even makkelijk om dingen te verkopen via het internet. Maar geen zorgen want Lex loopt je even door alle veranderingen heen!

Heb je een webshop of verkoop je via social media? Vanaf mei volgend jaar krijg je te maken met een aantal nieuwe regels die betrekking hebben op onder andere je reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten en een zogeheten informatieplicht.

Eerst even de snel de vraag waarom deze extra regels nou precies nodig zijn? De reden voor deze nieuwe wetten is dat er weer nieuwe Europese richtlijnen zijn om consumenten te beschermen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft daarom een conceptwetsvoorstel gemaakt voor webshops en platforms. Deze wet gaat naar verwachting op 28 mei 2022 in.

Laten we nu snel doorgaan met wat er dan precies gaat veranderen.

Deel dit artikel

Webshop Reviews

Laat jij op je webshop reviews en beoordelingen zien? Dan moet je hier volgens de nieuwe wetten nog een aantal dingen bij vermelden. Denk hierbij aan hoe jij controleert of de klanten dat artikel wel echt gekocht en gebruikt hebben en of je alle positieve én negatieve reviews verwerkt, je moet dit aan de klant kunnen bewijzen. Misschien betaal jij je klanten wel of geef je ze iets extra’s voor hun beoordeling, dan moet je dat duidelijk vermelden bij de review. Hoe je zoiets bewijst en vermeldt is helaas nog niet helemaal duidelijk aangezien deze nieuwe regels nog maar een concept zijn en nog niet alles even goed is uitgewerkt.

Gepersonaliseerd aanbod

Is jouw aanbod gepersonaliseerd door bijvoorbeeld recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis of woonplaats? Dan ben je met deze wet verplicht om je klant hierover te informeren voordat hij iets koopt.

Kortingen

Vanaf volgend jaar mag je geen willekeurige prijs meer nemen als uitgangspunt voor het geven van korting. Je mag wel de korting laten zien ten opzichte van je concurrent of de adviesprijs, zorg dan wel dat deze bedragen niet outdated zijn! Als je adverteert met korting ten opzichte van je eigen bedragen, dan moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gebruikte voor dat artikel.

Zo zou je dus moeten kijken wat de laagste prijs was de afgelopen 30 dagen voor dat product en daarop je korting mee vergelijken, je mag dus niet een week van tevoren je prijs omhoog gooien om vervolgens de week daarna korting te geven op die prijs waardoor het lijkt alsof je hele hoge kortingen hebt.

Gratis online diensten

Als jij gratis online diensten aanbiedt waarvoor consumenten hun persoonlijke gegevens moeten opgeven, dan moet je straks meer informatie verstrekken over hoe lang klanten aan de digitale dienst vastzitten en hoe ze zich weer kunnen uitschrijven. Consumenten krijgen het recht om binnen 14 dagen zonder reden de gratis digitale dienst op te zeggen. Als ze opzeggen moet je direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.

Informatieplicht voor online marktplaatsen

Als jij een online marktplaats hebt verplicht deze wet je om de consumenten nog voordat zij iets kopen te laten weten met wie zij zaken doen. Daarnaast geef je aan of het een ondernemer of consument is en welke voorwaarden er bij de overeenkomst gelden. Dit moet duidelijk zichtbaar zijn.

Naast de informatieplicht, heb je ook een onderzoeksplicht. Je moet van tevoren informatie opvragen over de juridische status en de algemene voorwaarden van de verkopers die diensten of goederen verkopen via jouw platform.

Informatieplicht bij vergelijkingssites

Als jij online zoekfuncties aanbiedt waarbij je producten of diensten vergelijkt, krijg je ook te maken met een uitgebreide informatieplicht. Jij moet duidelijk maken aan je klanten waar de uitkomst van hun zoekopdracht op gebaseerd is.

Je hoeft hierbij niet je algoritmes bekend te maken, maar je moet wel aangeven op basis waarvan een zoek uitslag tot stand komt. Deze informatie verstrek je, vanaf de pagina waarop je de zoekresultaten toont, ongeacht of een bezoeker iets bij jou koopt.

Wat als je dit allemaal niet gaat doen?

Hou je je niet aan de nieuwe regels? Dan zien de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) dit als oneerlijke handelspraktijk. Zij zullen daarop handhaven. Hierbij zijn aard, omvang, ernst, duur en frequentie van de overtreding van belang. De ACM en AFM kunnen boetes opleggen of overtreders een termijn geven waarbinnen zij de onjuiste situatie moeten oplossen. De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumboete van 2 miljoen euro. Als een overtreding vaker voorkomt, kan het percentage oplopen naar 10% van jouw jaaromzet.

Dit wil je dus koste wat het kost voorkomen! Heb jij een webshop of ben je bang dat er voor jou van alles gaat veranderen in het nieuwe jaar? Neem vooral even contact op met Lex en laat hem meekijken!

 
 
 
 

Samen even vrijblijvend kijken welke dingen en hoe dit voor jou verandert? Even een kwartiertje sparren met Lex kan je meteen inplannen! 👇🏼

Meer Legal updates ontvangen?

meld je hier aan voor lex zijn nieuwsbrief

Interessante artikelen over hetzelfde onderwerp

verbetertraject
Blogs

Het verbetertraject, een echte game changer?

Als ondernemer ben je continu op zoek naar manieren om je bedrijf te innoveren, er is immers altijd ruimte voor verbetering. Maar alleen een probleem

ondernemingsvormen
Blogs

Ondernemingsvormen: soorten en kenmerken

In de dynamische wereld van het ondernemen zijn er verschillende vormen waarin bedrijven kunnen opereren. Het kiezen van de juiste ondernemingsvorm is van cruciaal belang