fbpx

Secured by

Winkelmand

Wijzigen algemene voorwaarden

Bij algemene voorwaarden denken de meeste ondernemers direct aan die lange lap tekst wat je voor iedere website moet lezen en vervolgens moet accepteren, maar waar bijna niemand de tijd voor neemt. De meesten klikken gewoon op doorgaan of accepteren. Dus wanneer deze algemene voorwaarden gewijzigd worden dan zou niemand dat merken, toch? Nou, zo simpel werkt dat natuurlijk niet. Lex legt het uit!

Wetten en regelgeving

Wanneer je een algemene voorwaarden opstelt of aanpast zijn er een heel aantal wetten waar je rekening mee dient te houden. De wetten die betrekking hebben op deze voorwaarden staan beschreven in boek 6 van het Burgerlijk Wetboek onder Titel 5, Afdeling 3. Maar Lex, dat ga ik toch niet allemaal lezen? Natuurlijk niet! Lex legt het in deze blog lekker beknopt en duidelijk uit.  De belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden bij het wijzigen van de algemene voorwaarden zijn de vernietigingsgronden, de informatieplicht en een eventuele wijzigingsclausule. Een vernietigingsgrond is een volgens de wet geldige reden voor een partij om een overeenkomst te ontbinden, een voorbeeld hiervan is wanneer je als klant belemmerd wordt om de algemene voorwaarden te lezen. Een beding (onderdeel van de algemene voorwaarden) kan ook vernietigd worden wanneer het onredelijk bezwarend is, dus wanneer het beding op de grijze of zwarte lijst staat. Denk je nu huh een grijze en zwarte lijst, wat is dat? Lees dan snel in deze blog wat deze lijsten inhouden.

Al deze dingen zijn voldoende om het vernietigbaar te maken, daarom is het goed om te weten wat wel en niet kan met betrekking tot het wijzigingen van jouw algemene voorwaarden!

Het doorvoeren aan de klant

Gelukkig hoef je bij nieuwe klanten niet te vermelden dat jouw algemene voorwaarden een tijdje geleden zijn gewijzigd. Nieuwe klanten gaan natuurlijk akkoord met de algemene voorwaarden zoals die op dat moment van kracht zijn.

Bij bestaande klanten ligt dit wel anders. Bij deze klanten komt het stukje informatieplicht om de hoek kijken. Deze informatieplicht houdt eigenlijk heel simpel in dat je verplicht bent om jouw bestaande klanten te laten weten dat de algemene voorwaarden zijn veranderd en wat deze verandering precies inhield. Dit doe je via de mail. Als je ook de contactgegevens van je bedrijf in dezelfde mail zet kunnen je klanten je bereiken, mochten ze vragen hebben over de doorgevoerde veranderingen. Het is overigens niet voldoende om enkel op jouw website te vermelden dat de algemene voorwaarden zijn gewijzigd, je moet dit echt expliciet per klant doorgeven.

Hoeveel rechten de klanten vervolgens hebben met betrekking tot ontbinding van de overeenkomst hangt af van het soort klant en of jij wel of geen wijzigingsclausule hebt opgenomen in de algemene voorwaarden (tip!).

Wijzigingen met wijzigingsclausule

De wijzigingsclausule, ook wel een “en bloc clausule” genoemd, is een clausule voor eenzijdige wijziging die je als bedrijf op kan nemen in de algemene voorwaarden. De eenzijdige wijziging houdt hier in dat jij als bedrijf de algemene voorwaarden eenzijdig en zonder toestemming van de klant mag wijzigen en dat de klant dan vervolgens niet onder de overeenkomst uit kan. Hier geldt echter wel dat consumenten de overeenkomst mogen ontbinden wanneer de wijziging een beding bevat die de aard van de overeenkomst in gevaar brengen. Wanneer er dus niet meer geleverd kan worden wat in eerste instantie was afgesproken.

Verder is het van belang dat de clausule juist geformuleerd is. Wanneer dit niet het geval is kan deze vernietigbaar worden bevonden, hij bestaat dan simpelweg niet.

Wijzigen zonder wijzigingsclausule

Wanneer er geen wijzigingsclausule is opgenomen in de voorwaarden dan moet een eventuele wijziging eerst worden voorgelegd aan de bestaande klanten en pas wanneer deze instemmen met de wijziging kan hij doorgevoerd worden. Wanneer zij niet instemmen met de wijzigingen moeten de ‘oude’ algemene voorwaarden van toepassing blijven op deze overeenkomst. Wanneer de wijziging dermate drastisch is kunnen consumenten de overeenkomst ook ontbinden, zakelijke klanten hebben dit recht niet. Een drastische wijziging waarbij dit bijvoorbeeld mag is het niet terugkrijgen van een eerder betaalde borgsom.

Er is dus zeker voordeel in het opnemen van een wijzigingsclausule in de algemene voorwaarden.

Het moge duidelijk zijn dat een wijziging niet zomaar kan. Bij Lex kun jij een algemene voorwaarden vinden die ervoor zorgt dat jij eenzijdig de overeenkomst kan wijzigen. Bekijk snel onze website! Mocht je nog meer willen weten over de algemene voorwaarden lees dan onze andere blogs over dit onderwerp.