Er zijn al veel regels als het gaat om wanprestatie bij normale overeenkomst, maar bij consumentenkoop zijn er extra regels om de consument te beschermen.
Het vaststellen van een gebrekkige zaak
Bij een normale koopovereenkomst is het zo dat als er een gebrek aan het product is dan moet de koper bewijzen dat dit er al was bij aflevering. Bij consumentenkoop is dit anders, als het product kapot is binnen 6 maanden wordt er meestal vanuit gegaan dat dit gebrek er al was bij aflevering, de bewijslast keert dus om.
Extra rechten bij gebrekkig product bij consumentenkoop
Wanneer is vastgesteld dat het product niet overeenkwam met wat was afgesproken zijn er uiteraard de normale wegen om daar iets aan te doen. Bij consumentenkoop zijn echter meer mogelijkheden. De koper kan bijvoorbeeld herstel of vervanging eisen van de verkoper, de verkoper moet hieraan meewerken. Als dit niet binnen redelijke tijd gebeurt kan de koper het herstellen door iemand anders laten doen en de rekening bij de verkoper neerleggen. Als herstel of vervanging niet mogelijk is kan de koper de overeenkomst ontbinden en zijn geld terug krijgen.
Consumentenkoop en algemene voorwaarden
De koper als consument wordt ook beter beschermt als het gaat om onredelijke algemene voorwaarden, de consument kan dit gemakkelijk laten schrappen. Van bepaalde bedingen staat het voor consumenten namelijk al vast dat deze niet geldig kunnen zijn.
Als je iets koopt wordt je eigenaar. Het is dan natuurlijk van belang dat je weet welke rechten je hebt over je eigendom! Weet je niet precies hoe dat allemaal geregeld is? Kijk dan eens bij Eigendom!